Huomenta-ketju 10 vuotta – kiitos sinulle!
OtavaMedia Oma Lassila&Tikanoja Huomenta, Liisa juusti ja Jaana Mulari kuvaaja: Minna Kurjenluoma Huomenta siivouspalvelu Lassila&Tikanoja franchising yritys arjen apuri

​Huomenta-franchisingketju täyttää tänä syksynä 10 vuotta. Ketjun menestys perustuu tyytyväisiin asiakkaisiin, sitoutuneisiin yrittäjiin ja toimivaan palvelumalliin. Kiitos kymmenen vuoden taipaleesta asiakkaillemme ja yrittäjillemme!

”Ketjun perustaminen lähti tavoitteesta saada pienille ja keskisuurille yrityksille läheistä ja luotettavaa palvelua. Tähän franchising-yrittäjämalli sopii hyvin”, kertoo liiketoimintajohtaja Jaana Mulari L&T:n siivous- ja tukipalveluista. Huomenta-ketjun palvelut ovat ketteriä ja joustavia siivouspalveluja. Palvelupaketit on räätälöity kunkin asiakkaan tarpeisiin. Ylläpitosiivouksen lisäksi yrittäjät hoitavat suursiivouksia, kuten ikkunoiden pesua, lattioiden peruspesua ja vahausta.

Ketju on vuosien varrella kasvanut maltillisesti. Tällä hetkellä mukana on yli 70 yrittäjää. Alkuun toimintaa oli pääkaupunkiseudulla, Tampere tuli mukaan 2009 ja Turku 2011. Tähtäimenä on oikean hetken tullen laajentaa tarjontaa isoimpiin kaupunkeihin.

Huomenta tarjoaa asiakkalle enemmän

Palvelupakettiin kuuluu usein lisäpalveluna saniteettitarvikkeiden hankinta, kukkien hoito tai vaikkapa kiinteistön hoitoon liittyviä palveluja. ”Yrittäjissä on myös nikkaroivia miehiä: yksi heistä kunnosti asiakasyrityksen keittiön ja saniteettitilat. Toinen yrittäjä taas hoiti asiakkaan kiireelliset kirjeet kuoriin ja postiin”, kertoo Huomenta ketjupäällikkö Marja-Liisa Juusti.

Marja-Liisa Juustin mukaan asiakkaat arvostavat sitä, että ketjuyrittäjän kautta he saavat kaiken tarvitsemansa palvelun. Yrittäjien luotettavuus, joustavuus ja nopea reagointi ovat silkkaa plussaa. Yrittäjä on lähellä asiakasta, vuorovaikutus on helppoa

Ketju tukee tekijää

Yrittäjät huolehtivat asiakkaista, ja ketju pitää huolta yrittäjistä. Huomenta-yrittäjät saavat vahvaa taustatukea sekä ketjun väeltä että L&T:ltä. ”Autamme uutta yrittäjää alusta alkaen muun muassa yrityksen perustamisessa. Järjestämme alkukoulutuksen sekä perehdymme kenttätyöhön yhdessä. Ketjulla on verkostokumppaneita, joilta voi hankkia ammattilaisvälineet ja -aineet sekä lisäpalvelutuotteet. Lisäksi alan tietotaitoa ja erilaisia koulutuksia on tarjolla L&T:nkin puolelta”, Juusti sanoo.

Apu koskee myös markkinointia, tarjousten tekoa ja hinnoittelua. Tarvittaessa lähdetään kohteeseen, jos yrittäjä kaipaa neuvoja paikan päällä. Juustin mukaan ei ole asiaa, jota yrittäjä ei voisi kysyä.

”Into on säilynyt, tekemisen ilo tuo hyvää draivia. Ketjussa on paljon pitkäaikaisia yrittäjiä ja heidän tuttavansakin ovat innostuneet alasta. Meistä tykätään.” Mularin mukaan ketjun hyvä maine auttaa saamaan uusia asiakkaita. ”Toiminnan kehittäminen on aina mielessä: pitää saada lisää pöhinää,” jatkaa Mulari.