Asenne kohdallaan
Huomenta siivouspalvelu asiakas Trafomic Lassila&Tikanoja franchising yritys arjen apuri

Elektroniikan komponentteja suunnittelevan ja valmistavan Trafomicin tehdasta on siivonnut sama Huomenta-ketjun siivooja jo kolmen vuoden ajan. Hän tuntee talon ja tietää, mihin kannattaa kiinnittää huomiota.

”Olemme sen verran pieni kohde, että meidän on ollut vaikea löytää siivousyritystä, joka ottaisi meidät tosissaan”, toteaa noin 70 henkilöä työllistävän yhtiön varatoimitusjohtaja Jouni Lindroos.

Hänellä on kokemuksia siivousyrityksistä, joissa väki vaihtui tiuhaan. Kenellekään ei karttunut tietoa siitä, mikä tila vaatii enemmän huomiota ja mikä säilyy puhtaana helpommin. Kolme vuotta sitten siivousvastuun otti Jari Lehtinen.

Yrittäjän asenteella

”Jari on yrittäjä ja hänellä on yrittäjän asenne. Hän on oikeasti kiinnostunut asiakkaastaan”, Lindroos kertoo.

Lindroosin mukaan yrittäjän asenne ilmenee muun muassa joustavuutena. Yrittäjä ei pese ikkunoita väkisin vesisateessa vaan odottaa parempaa päivää. Yrittäjä myös ymmärtää, että joululomien hiljaisuus tarjoaa hyvän tilaisuuden vaihtaa ylläpitosiivous suursiivoukseen. Työtehtävien rajauskaan ei ole tiukka.

”On tullut joskus haravoituakin”, Lehtinen kertoo.

Ylimääräiset työt sovitaan aina erikseen, kun taas ylläpitosiivous rullaa viikosta toiseen. Lehtinen siivoaa kahden illan aikana Trafomicin toimisto- ja sosiaalitilat sekä tuotannon käytävät.

Sijaisuus järjestyy

Yhden miehen siivousyritys tuo mukanaan riskejäkin. Mitä tapahtuu, kun yrittäjä sairastuu tai lähtee kesälomalle? Lindroos on ehtinyt huomata, että Trafomic pysyy siistinä myös Lehtisen lomaillessa. Syykin on selvä.

”Meitä on Turun seudulla seitsemän Huomenta-ketjun yrittäjää, ja tuuraamme toisiamme. Tarvittaessa saamme apua myös ketjulta”, Lehtinen sanoo.

Lehtisen PutsiÄssä-yrityksellä on Trafomicin lisäksi kymmenkunta muuta asiakasta.

”Asun Nousiaisissa, ja pääosa asiakkaistani on Raisiossa mutta osa päinvastaisessa suunnassa, Mynämäellä. Päivässä tulee ajettua noin sata kilometriä. Olisi tietenkin järkevää supistaa aluetta, mutta minulla on niin mukavia asiakkaita”, Lehtinen naurahtaa.

Palautetta puolin ja toisin

Lehtisen mukaan Trafomicissa työskentelyn tekee mukavaksi muun muassa se, että palautetta tulee helposti ja Lindroos välittää henkilöstön kiitoksetkin siivoojalle asti. Lindroos puolestaan odottaa palautetta siivousyrittäjältä. Hän uskoo, että siivooja huomaa parhaiten, jos kokolattiamatto vaatii pesua tai jos työntekijöiden tavarat lojuvat siivouksen tiellä.

”Me arvostamme siivoamista. Siistit toimitilat kertovat laadukkaasti toimivasta yrityksestä”,  Lindroos painottaa. Hän kertoo, että siivousyritystä valittaessa ei etsitty halvinta tarjousta.

”Tärkeämpää on se, että siivotaan myös nurkat. Kustannukset nousevat nopeasti, jos joutuu tilaamaan jatkuvasti lisäsiivouksia huonoa siivousta paikkaamaan.”

Jarin ja muiden Huomenta-yrittäjien yhteystiedot löydä täältä, Tutustu Huomenta-yrittäjiimme -vetovalikoiden alta.