Goodion ja Huomenta-siivouksen yhteistyössä eivät suklaatahrat ehdi pinttyä
Viime vuosina trendikkäästä yökerho-, ravintola- ja kulttuurielämästään tunnettu Helsingin Sörnäisten Elannon kortteli on hiljattain saanut jatkajan yli sata vuotta sitten kiinteistössä alkaneelle elintarviketeollisuustoiminnalle. Vuonna 1906 tontille perustetun leipätehtaan tiloissa toimii nykyään suklaavalmistaja Goodio, jonka tuotteita viedään tästä historiallisesta Helsingin korttelista ulkomaille aina Japania ja Yhdysvaltoja asti. Nopeasti kasvavassa ja laatutietoisessa yrityksessä Huomenta-siivouksen apu on ollut arvossaan.
Suklaanautinto ilman suklaateollisuuden syntejä
”Vuonna 2015 yrityksen perustaja Jukka Peltola muutaman ystävänsä kanssa aloitti Herttoniemen kaksiossa tekemään suklaata käsin. Jukka oli ollut aiemmin pelialalla töissä ja kiinnostui hyvinvointi asioista vahvasti. Hän oli etsimässä itselleen sopivaa suklaata eikä löytänyt sellaista, joten päätti lähteä tekemään sitä itse”, yrityksen alkutaivalten tarinaa avaa Goodion tuotantojohtaja Sami Nupponen.
Suklaan, jota Jukka ei ollut löytänyt ja jonka valmistuksen ympärille Goodion menestys alkoi rakentua, täytyi olla mahdollisimman luonnonmukainen ja eettisesti valmistettu. Kaikki Goodion suklaissa käytetyt aineet ovat luomua ja mahdollisimman vähän käsiteltyjä. Lisäaineita ei käytetä. Jos suklaapaketin takakannessa lukee minttu, niin se on aitoa ja pelkkää minttua. Myös arvoketju suklaan tuottajasta tehtaaseen asti pyritään pitämään mahdollisimman reiluna.
”Suklaa on aika haastava tuote eettisyyden kannalta. Länsi-Afrikassa, jossa suurin osa maailman suklaan valmistukseen tarvittavasta kaakaosta tuotetaan, valtaosa tuotannosta tapahtuu köyhyysrajan alapuolella. Esimerkiksi lapsityövoiman ja orjatyövoiman käyttö on yleistä. Kaikki kaakaontuottajat eivät välttämättä ole koskaan edes päässeet maistamaan suklaata. Tätä raakaa bisnestä haluamme olla muuttamassa valitsemalla ja tuntemalla viljelijät, joilta sadon ostamme”, Nupponen kuvailee.
Tuottajien ja työntekijöiden oikeuksista huolehtiminen ei rajoitu kuitenkaan Goodiolla pelkästään kaakaota tuottaviin maihin. Puolet yrityksen tuotantotyöntekijöistä on aloittanut työt Goodiolla työllisyysohjelmien kautta.
”Koitamme aina löytää tukityöllistettäville sellaiset työtehtävät, joita he voivat tehdä ja otamme heidät tiimiin täyttä työtä tekemään”, Nupponen kertoo.
Suklaa tahraa, sen tietää kotikokkikin
Herttoniemen kaksion käydessä liian ahtaaksi aloitteleville suklaanvalmistajille, Goodio perusti ensimmäisen suklaatehtaansa Teurastamon alueelle vuonna 2016. Yritys kokeili alkuaikoina erilaisia siivoojia ja siivoustapoja, mutta Huomenta siivous otettiin Nupposen mukaan ”aika nopeasti kyytiin”. Yhteistyö on jatkunut noin kolmen vuoden ajan, ensin Teurastamossa ja nyt Leipätehtaaksi kutsutussa Elannon korttelin osassa, johon Goodio muutti noin vuosi takaperin. Muuton myötä toimitilat kasvoivat lähes nelinkertaisiksi ja henkilöstön määrä tuplaantui.
”Tällaisissa vanhojen kiinteistöjen tehdastiloissa on paljon erityisvaatimuksia siivoukselle. Aiemmassa suklaatehtaan paikassa oli esimerkiksi lattialaatat, jotka eivät olleet vesieristettyjä, joten suklaatahroja oli vaikea saada niistä irti”, Goodion tehdastilojen siisteydestä huolehtiva Huomenta-siivooja Uygur Ugur kertoo.
Suklaan työstämisessä tahroilta ei voi välttyä, sen tietää kotikokitkin. Läikkyneen sulan suklaan lisäksi eri suklaanvalmistuksen raaka-aineet, kuten kuuma kaakaovoi, ovat haastavia puhdistaa pinnoilta. Joskus siivouksen yhteydessä joudutaan jäähtyessään pinttynyttä suklaata irrottamaan metallilastalla.
”Ennen siivous tehtiin öisin, mutta nykyään pyrimme aloittamaan siivouksen heti tehtaan lopetellessa toimintaansa. Näin tahrat eivät ehdi pinttyä, vaan saamme ne siivottua sulana pois”, Ugur sanoo.
Tuotantojohtaja Nupposen mukaan siivousaikojen sovittaminen oikeaan kohtaan suklaanvalmistuksen prosessia on hyvä esimerkki Huomenta-yrittäjän kanssa käydystä joustavasta yhteistyöstä.
”Saamme Ugurin kanssa helposti ja nopeasti sovittua siivoukseen liittyvistä asioista. Ajatusmaailma on samanlainen yrittäjillä, joten meidän on helppo ymmärtää toisiamme. Asiat hoituvat helposti ja joustavasti ilman turhia prosesseja ja välikäsiä. Kyllä sillä on suuri merkitys”, Nupponen kuvailee.
Suklaata Sörkästä Seattleen ja Sapporoon
Yrittäjähenkinen nopea reagointi ja kovan työn tekeminen ovat mahdollistaneet Goodion nopean kasvun kansainvälisille markkinoille. Tällä hetkellä yrityksen suklaat ovat myynnissä yli 10 maassa.
”Pakkaamme juuri nyt Japaniin lähtevää lavaa. Hieman ajankohdasta riippuen suurin markkinamme on joko Yhdysvallat tai Suomi. Jenkeissä suklaamme ovat esimerkiksi Whole Foods -ketjun valikoimassa”, Nupponen kertoo.
Suomessa Goodion erikoissuklaita voi löytää yrityksen omasta verkkokaupasta, lentokentiltä, erikoismyymälöistä ja ChocOat-suklaapatukoita melkein kaikista päivittäiskaupoista.
Goodion tuotteista löytyvään lausahdukseen tiivistyy yrityksen tuotteiden eettisyyden, läpinäkyvyyden ja ympäristöystävällisyyden ohella myös Goodion ja Huomenta siivouksen yhteistyön helppous. ”It’s All Good”
Teksti ja kuvat: Markus Isomeri